Europejski Zielony Ład, przedstawiony w komunikacie (COM(2019) 640) z dnia 11 grudnia 2019 r., przedstawia szczegółową wizję uczynienia z Europy pierwszego kontynentu neutralnego dla klimatu do 2050 r., chroniącego różnorodność biologiczną, tworzącego gospodarkę o obiegu zamkniętym i eliminującego zanieczyszczenia, przy jednoczesnym wzroście konkurencyjności przemysłu europejskiego i dalsza transformacja regionów. Wraz z ogłoszeniem Europejskiego Zielonego Ładu przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen przedstawiła kompleksowy, odpowiedzialny plan zwiększenia unijnego celu redukcji emisji do 2030 roku, którym jest właśnie "Fit for 55".
W swoim wystąpieniu von den Leyen zaproponowała cel 55% redukcji, a także rewizję unijnego prawodawstwa klimatycznego i energetycznego. Tego samego dnia Komisja przyjęła komunikat „Wzmocnienie ambicji klimatycznych Europy do 2030 r. – Inwestowanie w neutralną dla klimatu przyszłość z korzyścią dla naszych obywateli”. Zawiera zaktualizowany cel redukcji emisji netto o 55% do 2030 r. (obecny cel redukcji o 40%) w porównaniu z poziomami z 1990 r. Komunikat opiera się na kompleksowej ocenie skutków i konsultacjach społecznych, które odbyły się wiosną 2020 r. Analiza pokazuje, że obecne ramy polityczne są niewystarczające. Bez zmian w obecnych ramach politycznych i regulacjach, komunikat Komisji Europejskiej przewiduje jedynie 60% redukcję emisji do 2050 r.
Istotne dla obszarów wiejskich będą takie zmiany jak:
- przegląd dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii,
- przekształcenie dyrektywy o efektywności energetycznej,
- przegląd dyrektywy w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych,
- zmiana rozporządzenia ustanawiającego normy emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych,
- przegląd dyrektywy w sprawie opodatkowania energii,
- mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2,
- Społeczny Fundusz Klimatyczny,
- Obniżanie emisyjności budynków w tym m.in. elektryfikację ogrzewania i chłodzenia oraz przyłączanie OZE,
- strategia leśna UE.
Istotnym elementem na który wskazuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz eksperci naszego Stowarzyszenia to przede wszystkim klimatyczny fundusz socjalny, z pulą przewidzianą dla Polski 12,7mld EUR, z którego będzie można finansować z korzyścią dla obszarów wiejskich, takie działania jak:
- Renowacja budynków,
- Obniżanie emisyjności budynków w tym m.in. elektryfikację ogrzewania i chłodzenia oraz przyłączanie OZE,
- Wsparcie dla zakupu nisko- i zeroemisyjnych pojazdów, a także koniecznej infrastruktury.
Zdaniem ekspertów Stowarzyszenia i Ministerstwa Klimatu i Środowiska szanse jakie plasują się w ramach pakietu „Fit for 55”, to:
- Wprowadzenie do nowej legislacji wdrożeniowej więcej elementów solidarnościowych,
- Zwiększenie puli środków finansowych dostępnych dla Polski na transformację klimatyczną,
- Budowanie przewagi konkurencyjnej poprzez finansowanie i wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań,
- Ograniczenie wpływu przemysłu i energetyki na zdrowie ludzkie i środowisko.
Przedstawiciele Stowarzyszenia uczestnicząc w różnego rodzaju dyskusjach eksperckich często słyszą głosy dotyczące zagrożeń jakie płynąć mogą z tego pakietu. Elementami, które najczęściej się pojawiają są:
- Nagły i skokowy wzrost cen energii elektrycznej i gazu
- Zmniejszenie potencjału wykorzystania biomasy w wykorzystaniu w lokalną produkcję energii i ciepła
- Obniżenie konkurencyjności polskich produktów poprzez tzw. ślad węglowy
- Wzrost cen nawozów
Wszystko co zostało powiedziane w artykule, wskazuje że niezbędne jest podjęcie pilnego dialogu w zakresie pakietu „Fit for 55” zarówno na poziomie decydentów i przedstawicieli środowisk rolniczych.
W razie pytań, bądź chęci otrzymania więcej szczegółowych informacji prosimy o kontakt: